20 iun. 2010

Despre ... doctrine.

In societatea romaneasca de astazi sunt foarte putine persoane, referindu-ma la marea masa a populatiei, care cunosc doctrinele politice cel putin ca definitii teoretice.
Acest fapt se datoreaza in primul rand faptului ca partidele politice din Romania nu au ele insele programe si doctrine politice bine conturate si clare. Pe langa acest fapt, membrii partidelor politice din tara noastra nu cunosc in profunzime doctrinele partidelor din care fac parte. Dupa 20 de ani de la inlaturarea dictaturii ceausiste sunt inca intiparite in mentalitatea oamenilor unele aspecte ale politicii comuniste. Aceste mentalitati deformate de dictatura le gasim si la membrii unor partide asa zis de dreapta care teoretic ar trebui sa incurajeze democratia, pluripartidismul si economia de piata.
In acest caz, nu este de mirare ca marea masa a poporului are in constiinta sa idei nostalgice care aduc laude vechiului regim comunist. Practic, partidele politice si mai precis membrii sai marcanti influenteaza prin atitudinea lor constiinta neamului.

Ce poate gandi un cetatean simplu cand vede un parlamentar in situatia de a dezerta din partidul care l-a propulsat, si care are o anumita culoare politica, intr-un alt partid politic de culoare politica total diferita?
E clar ca acel om ajuns in fruntea tarii nu urmareste de fapt ca prin actiunile sale politice sa isi puna in practica ideologia proprie, ci doar urmareste interesul sau personal, provocand electorilor care l-au ales o oarecare repulsie si dezamagire care se va dizolva pana la urma in neincredere generala in clasa politica.

Un alt exemplu de ignorare a doctrinelor politice este faptul ca in partidele politice acced persoane care urmaresc un interes propriu si direct. Aceste persoane de obicei sunt oameni de afaceri cu influente foarte mari in toate mediile politice si de afaceri, oameni foarte bogati care se implica in politica doar pentru a accede la functii cheie de conducere si de unde ulterior sa dirijeze prin anumite parghii specifice averea statului catre clientela sa politica, neamuri, cunostinte si prieteni care vor derula in mediul de afaceri privat contracte grase cu bani publici.
Acesti "oameni politici" nu au nici cea mai vaga idee despre doctrine politice si despre interesul national, cu toate ca in campaniile electorale acuza pe adversarii sai politici ca urmaresc interesul personal in loc de cel national.
Trebuie sa recunoastem faptul ca de la evenimentele din 1989 pana in prezent in peisajul politic romanesc, cu mici exceptii, au fost numai oameni politici care au urmarit doar propriile interese.

Acest fapt va fi confirmat si de istorie prin faptul ca in constiinta neamului nu exista nici-un partid sau lider politic care sa lupte cu adevarat pentru propasirea poporului si pentru dezvoltarea democratiei in Romania.

In concluzie trebuie reformat din temelii statul roman incepand cu legea partidelor politice care sa cuprinda anumite prevederi ce vor bloca denaturarea conceptului de om politic.
Printre acestea putem aminti:
- renuntarea la afacerile proprii pana la nivelul de rudenie de gradul II (parinti, frati, copii, nepoti) in momentul depunerii de canditaturi pentru anumite functii publice in campaniile electorale incepand de la primari si terminand cu parlamentari;
- interzicerea in partidele politice a depunerii de candidaturi pentru functii de conducere sau publice a persoanelor care au ocupat functii publice sau de conducere in alte partide, reducandu-se procentul de oportunism in interiorul partidelor;
- excluderea automata din Parlamentul Romaniei a deputatilor si senatorilor care si-au dat demisia din partidele care i-au propulsat in acele functii, inlaturand astfel dezamagirea electorilor care l-au votat. In aceste cazuri se vor organiza alegeri in zonele care erau reprezentate de acei parlamentari;
- Mentinerea Parlamentului Bicameral, pentru inlaturarea pericolului de instituire a dictaturii prezidentiale;
- Politica la nivelul de conducere in partid si in stat sa se faca de catre oameni politici cu studii superioare si experienta profesionala, nu de catre oameni de afaceri care administreaza averi impresionante.

Avem nevoie de DEMOCRATIE, nu de PLUTOCRATIE.

Binenteles ca se pot lua mult mai multe masuri ce pot stopa accederea la functii publice si de conducere in partide a oportunistilor si cameleonilor politici, insa este nevoie de foarte mult curaj in interiorul partidelor politice pentru promovarea acestor idei reformatoare. Numai asa se poate revigora si transforma clasa politica prin primirea in randurile partidelor de oameni care intr-adevar vor sa se implice doar pentru bunul mers al tarii.

Este adevarat ca aceste idei au fost vehiculate in cercurile politice de catre oamenii politici adevarati, dar din cauza celor care au ocupat functii de conducere si care erau incompatibili cu masurile propuse mai sus, niciodata nu s-au concretizat intr-un proiect de lege in parlament. Va dati seama ca aceasta ar insemna de fapt o revolutie a mentalitatii politice care este foarte greu de realizat.

Astfel, doctrinele politice sunt ultimele probleme de care tin seama cei care ajung la putere, acest fapt concretizandu-se in nerespectarea promisiunilor facute in campaniile electorale de catre cei ajunsi la putere.

Sper in continuare ca in Romania se poate produce o mare schimbare in constiinta oamenilor politici care la ora actuala sunt cei mai desconsiderati oameni in societatea romaneasca.
Sper de asemenea sa apara lideri de partid adevarati, cu carisma si binecuvantare de la Dumnezeu care sa urmareasca intocmai realizarea doctrinelor partidelor din care fac parte, aparand astfel interesele cetatenilor care ii sustin tocmai datorita programelor politice care respecta ideologiile politice respective.

Pentru ca acest fapt sa se intample este nevoie de trezirea acestui neam din ignoranta pe care o are fata de viata politica, nemaiacceptand manifestarile anti-doctrinare si anti-democratice prin singurul lui mod de a o face si anume prin a se documenta cu privire la doctrinele si programele politice ale partidelor si mai ales prin ... A MERGE LA VOT.

4 comentarii:

  1. Din expunerea dumneavoastra, este neclar ce se-tampla cu parlamentarii exclusi, in exercitiul functiunii, din partid.Pai daca astazi partidele n-au ideologii clar definite, astfel de conflicte in interiorul lor pot aparea oricand si apar dupa cum se poate vedea. Si-atunci "exclusul" isi poate pastra locul in Parlament?...Niciodata, dar niciodata nu va avea loc reforma politica si a mentalitatilor la care sperati, cu politicienii de astazi,ii doare drept in pix ca dezamagesc sustinatorii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Stimate domnule Baseanu, poate nu am fost eu destul de clar, dar m-am referit la excluderea din Parlament al celor care isi dau demisia din partidul care l-a propus parlamentar. Ori sunt oameni politici cu pareri si convingeri clare, cu ideologii si doctrine clare pe care doresc sa le puna in aplicare, ori sunt oportunisti care se ghideaza doar dupa directia dinspre care vine miros de ciolan gras. Aici e vorba de moraliatea terfelita si de perversiunea mentala a acestor oameni care doresc doar sa fie in frunte cu orice pret.

    RăspundețiȘtergere
  3. Constatarile dvs despre problemele din partide sunt in general corecte - cu singura mentiune ca nu sunt de acord cu generalizarile de obicei.
    Insa chiar daca directia ar trebui sa fie aceea pe care o indicati, in privinta instrumentului eu personal sunt mai degraba partizanul "pietei libere" si in cazul partidelor. Adica, mai degraba in locul reglementarii acestor reguli de bun-simt, o deschidere a pietei partidelor, prin eliminarea obstacolelor de intrare a unor formatiuni noi pe aceasta piata, si mizand desigur si pe intelepciunea electoratului, ar trebui sa duca la rezultatele dorite mai devreme sau mai tarziu.
    Am vazut in schimb efectul pervers al unor suprareglementari, atunci cand s-au aplicat aceleasi prevederi la alegerile locale: sunt primari care au trecut cu arme si bagaje in alta tabara, dar care nu demisioneaza din partidul sub steagul caruia au candidat ca sa nus-i piarda postul. Si nici partidul respectiv nu-i da afara tocmai pentru a-i tine incurcati. Sunt in schimb consilieri locali (care isi pierd mandatul nu doar in cazul demisiei, ci si in cazul in care sunt demisi) care devin masa de manevra a sefului de organizatie care le poate retrage in orice moment sprijinul.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu am creionat sumar niste prevederi care binenteles pot fi slefuite, dar parerea mea este ca directia indicata mai sus ar fi buna, cel putin in peisajul politic romanesc unde "piata libera" a partidelor poate fi confundata cu piata libera a societatilor comerciale. Aici este vorba de concepte, ideologii, doctrine, idealuri care stau la baza infiintarii unui partid si care trebuie sa anime membrii acestor organizatii pentru ducerea lor la indeplinire. Pentru partidele noi poate fi reglementata o exceptie, dar migrarea politica trebuie stopata intr-un fel sau altul. Orice parere e binevenita.

    RăspundețiȘtergere